«حج» در قرآن و روايات
حج از مال حرام
|
21
|
اهميت حج
|
1
|
آداب حج
|
22
|
حج توجه بسوى خدا
|
2
|
معافيتهاى بانوان در مناسك حج
|
23
|
لبيك و قربانى
|
3
|
توزيع و رحمت در اطراف كعبه
|
24
|
حج اكبر و اصغر
|
4
|
حجر اسماعيل
|
25
|
آثار حج
|
5
|
360 طواف
|
26
|
مرگ در راه حج
|
6
|
دست كشيدن بر ركن حجر الاسود
|
27
|
حرمت مهمانان خدا
|
7
|
نماز در مسجد الحرام
|
28
|
آمادگى براى احرام
|
8
|
آب زمزم
|
29
|
نظر به كعبه
|
9
|
دعا در عرفات
|
30
|
نيت حج
|
10
|
اهميت عرفات
|
31
|
روزه ايام تشريق در منى
|
11
|
ثواب رمى شيطان
|
32
|
حجيا جهاد
|
12
|
فلسفه رمى
|
33
|
ثواب طواف
|
13
|
قرباى حج
|
34
|
حج و تجديد ميثاق
|
14
|
دفن مو در منى
|
35
|
اهميت حج
|
15
|
زيارت پيامبر صلى الله عليه و اله و سلم
|
36
|
فلسفه نام كعبه
|
16
|
وداع كعبه
|
37
|
مثلث مقدس
|
17
|
حج و رهبرى
|
38
|
نذر كعبه
|
18
|
استقبال و مصافحه حاجيان
|
39
|
امنيتحرم
|
19
|
وليمه حج
|
40
|
چهار شهر برگزيده
|
20
|
قال الله تعالى: ان اول بيت وضع للناس للذى ببكة مباركا و هدى للعالمين. (1)
براستى نخستين خانهاى كه براى عبادت مردم خلق شده آن است كه در مكه واقع شده و مايه بركت و هدايت جهانيان است.
انسان در باطلاق روزمرگىها غرق مىشود؛ نيازهاى كاذب و صادق، گرفتارىهاى ادارى و شغلى و اخبار و اطلاعات محدود محلى و منطقهاى، انسان را از آرمانهاى بلند و وظايف الهى و اساسى بازمىدارد. او را از هويت اصيل و وطن راستين غافل مىسازد، و حج هجرتى است مقدس از وابستگىها و عادتها به سوى خدا و به سوى فطرت الهى خويش.
«حج» حضور در مجمع عمومى سالانه مسلمين است و ديدارى الهى همراه با همه آنها كه به يك دين معتقدند و به يك آرمان مىانديشند و خداى يگانه را مىپرستند.
حضور در ميقات و لبيك و طواف، نماز و سعى تقصير همراه با وقوف در عرفات مشعر و منى، قربانى و سر تراشيدن هزاران راز و رمز نهفته دارد كه بيان آن در ضمن چهل حديث كوتاه ميسر نيست. اما يادآورى گوشهاى از اسرار اين عبادت سياسى، الهى، مىتواند راهگشاى پژوهشى بيشتر و مايه شور و شوقى افروختهتر گردد.
انديشههاى خرد و آرمانهاى كوچك در اجتماع بزرگ و سراسرى مسلمين رنگ مىبازد و بينش و خواستههاى عمومى و بزرگ سراسرى جاى آن را مىگيرد.
حاجى با شركت در اردوى ابراهيمى حجبا تاريخ پيامبران پيوند مىخورد و هويت تاريخى خويش را باز مىيابد. فرياد مقدس لبيك اللهم لبيك عهد ديرين و ميثاق فطرت را يادآورى مىشود و انسان با پوشيدن جامههاى سپيد احرام از لمتخودخواهىها، خودنمائىها و لذتگرايىها و عادات و رفتار زيانبار مىگريزد و ستايش و نعمت و قدرت را ويژه خدا مىبيند.
آداب حرم، اخلاق شايسته حيم قدس ربوبى را مىآموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سياست، ايمان و اتحاد و آزادى و مبارزه با كفر و شرك و شيطان يكجا جلوه مىكند.
انسان با طواف در كوى دوستبا فرشتگان آسمان هماهنگ مىشود. و در مقام ابراهيم مىايستد و نماز مىگزارد.
و با سعى بين صفا و مروه، موهاى زايد از سر مىزدايد و با طوافى ديگر بنام نساء دوباره پروانهوار گرد خانه يار مىچرخد و در نزد جايگاه خليل الله عليه السلام نماز مىخواند.
با استلام حجر الاسود و بوسيدن آن عهد الست را با مقام ربوبى تجديد مىكند و با نوشيدن آب خوشگوار، زمزم زمزمه زندگى را دوباره در اعماق روحش مىشنود.
وقوفها و حركت ها به فرمان خدا و با ياد خدا راه و رسم زندگى ابراهيمى را به انسان مىآموزد و انسان با انجام قربانى حنجره آزمندىها و زفتى را مىبُرد و با تراشيدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست مىشود و با رمى جمرات با شيطانهاى بزرگ و ميانه و كوچك درگير مىگردد و از هرچه شيطان و شرك است اعلام برائت مىكند.
آنچه در اينجا گردآمده چهل حديثبرگزيده در باره اين فريضه بزرگ - حج - است كه آداب و اهداف حج، قداست و امنيت اماكن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگى مسلمين مطرح مىسازد. پيشوايان معصوم عليهم السلام در اين احاديث كوتاه روزنههايى به دنياى زيباى حج گشودهاند كه براى زائران بيت الله الحرام و ديگر مشتاقان ديار يار، مطالعه آن آموزنده و چشمنواز است.
حجكم مقبول و سعيكم مشكور
1- اهميتحج
قال على عليه السلام:
الله الله فى بيت ربكم لا تخلوه ما بقيتم فانه ان ترك لم تناظروا.
على(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشيد تا هستيد، آن را خالى نگذاريد. زيرا اگر حج متروك شود نظر رحمتخدا از شما قطع خواهد شد.
(بحارالانوار ج 96 ص16)
2- حج و توجه به سوى خدا
عن ابى جعفر الباقر عليه السلام فى قول الله تبارك و تعالى:
«ففروا الى الله انى لكم منه نذير مبين» (2)
قال: حجوا الى الله.
امام باقر(ع) درباره آيه شريفه «ففروا الى الله انى لكم منه نذير مبين» فرموده است: منظور از فرار به سوى خدا آن است كه آهنگ حج كنيد.
(معانى الاخبار ص 222 )
3- لبيك و قربانى
عن على عليه السلام قال:
نزل جبرئيل عى النبى صلى الله عليه و آله و سلم فقال: يا محمد مر اصحابك بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبية و الثلج نحر البدن.
امام على عليه السلام فرمود: جبرئيل بر پيامبر فرود آمد و گفت: اى محمد يارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج يعنى فرياد و لبيك برآوردن و ثج يعنى قربانى كردن شتران.
(معانى الاخبار ص 224)
4- حج اكبر و اصغر
عن معاوية بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله عليه السلام عن يوم الحج الاكبر فقال: هو يوم النحر و الاصغر العمرة.
معاوية بن عمار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم روز حج اكبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اكبر روز عيد قربان است و حج اصغر عمره است.
(معانى الاخبار ص 295 )
5- آثار حج
عن الرضا عليه السلام قال:
ما رايتشيئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج
از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود: هيچ چيزى را بيشتر از حج مداوم، در بىنيازى و فقر زدائى مؤثر نديدم.
(بحار الانوار، ج 74، ص 318 )
6- مرگ در راه حج
عن ابى عبدالله عليه السلام قال:
من مات فى طريق مكة ذاهبا اوجائيا امن من الفزغ الاكبر يوم القيامة.
امام صادق عليه السلام فرمود: هركس در راه رفت و برگشت مكه بميرد از اندوه بزرگ روز قيامت ايمن خواهد بود.
(ملاذ الاخيار ج 2237)
7- حرمت مهمانان خدا
عن ابى عبدالله عليه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سكتوا ابتداهم و يعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق عليه السلام فرمود: حاجى و عمرهگزار مهمان خدايند. اگر چيزى بخواهند به ايشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مىگويد. اگر شفاعت كنند. شفاعت ايشان را مىپذيرد، اگر سكوت كنند، با آنان آغاز سخن مىكند و در برابر هر درهمى كه خرج كردهاند، يك ميليون درهم به آنان مىپردازد.
(ملاذ الاخبار ج 67 ص22)
8- آمادگى براى احرام
عن حماد بن عيسى قال:
سئلت ابا عبدالله عليه السلام عن التهيؤء اللاحرام، فقال تقليم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عيسى گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم. براى احرام چگونه بايد آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخنها، كوتاه كردن شارب و تراشيدن موى بالاى شرمگاه.
(ملاذ الاخيار، ج 87 ص30)
9- نظر به كعبه
عن الباقر عليه السلام من نظر الى الكعبة لم يزل يكتب له حسنة و يمحى عنه سيئة حتى يصرف بصره عنها.
امام باقر عليه السلام فرمود: هر كس به كعبه نگاه كند. تا وقتى به آن مىنگرد مدام كار نيك برايش نوشته مىشود و گناهش پاك مىشود تا وقتى ديده از آن برگرداند.
(بحار الانوار ج96 ص65)
10- نيتحج
عن ابى عبدالله -عليه السلام- قال:
الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله كان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس كان ثوابه على الناس يوم القيامة.
امام صادق عليه السلام فرمود:
حج دوگونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر كس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست كه خدا كه وى را به بهشت درآورد و هر كس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قيامتبرعهده مردم خواهد بود.
(بحار الانوار ج 96 ص24 )
11- روزه ايام تشريق در منى
سئل الصادق عليه السلام لم كره الصيام فى ايام التشريق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فى ضيافته و لا ينبغى للضيف ان يصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق عليه السلام سئوال شد:
چرا روزه ايام تشريق «11 - 12 - 13 ذى حجة» نامطلوب است. حضرت فرمود: زيرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شايسته نيست كه مهمان در نزد ميزبان و كسى كه به ديدارش رفته روزه بگيرد.
(بحار الانوار ج 96 ص34 )
12- حج يا جهاد
عن الصادق عليه السلام انه قال:
ما سبيل من سبيل الله افضل من الحج الا رجل يخرج بسيفه فيجاهد فى سبيل الله حتى يستشهد.
امام صادق عليه السلام فرمود:
هيچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نيست مگر اينكه مردى شمشير بردارد و در راه خدا جهاد كند تا شهيد گردد.
(بحار الانوار ج 96 ص49 )
13- ثواب طواف
عن النبى صلى الله عليه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البيت اسبوعا و احسن صلاة ركعتيه غفرله.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
هركس هفتبار به دور اين خانه طواف كند و دو ركعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزيده شود.
(بحارالانوار ج 96 ص49 )
14- حج و تجديد ميثاق
قال ابو جعفر عليه السلام والحجر كالميثاق و استلامه كالبيعة و كان اذا استلمه قال:
اللهم امانتى اديتها و ميثاقى تعاهدته ليشهدلى عندك بالبلاغ.
امام باقر عليه السلام فرمود:
حجرالاسود مثل يك پيمان است و دست كشيدن بر آن چون بيعت [با خدا] است وقتى حضرت دستبر حجرالاسود مىكشيد مىفرمود: خدايا! امانتم را ادا كردم. ميثاق خود را تجديد كردم، تو گواه باش كه من وظيفهام را بپايان رساند.
(بحار الانوار ج96 ص48 )
15- اهميتحج
عن ابى عبدالله -عليه السلام- قال:
لايزال الدين قائما ما قامت الكعبة.
اما صادق عليه السلام فرمود:
تا كعبه برپاست، دين برپاست.
(بحار الانوار ج 96 ص57 )
16- فلسفه نام كعبه
عن ابى جعفر عليه السلام قال:
قلت له: لم سمى البيت العتيق؟ قال: لانه حر عتيق من الناس و لم يملكه، احد.
از امام باقر عليه السلام سؤال شد، چرا كعبه را بيت العتيق ناميدهاند؟
فرمود: زيرا اين خانه آزاد است و رها شده و در ملكيت هيچ كس درنيامده است.
(بحارالانوار ج 96 ص59 )
17- مثلث مقدس
عن ابى عبدالله عليه السلام قال:
ان الله عزوجل حرمات ثلاث ليس مثلهن شىء كتابه و هو حكمه و نوره
و بيته الذى جعله قبلة للناس لايقبل من احد توجها الى غيره و عترة نبيكم.
امام صادق عليه السلام فرمود:
خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد كه هيچ چيز به حرمت آن نرسد.
كتابش كه فرمان او و نور اوست و خانهاش كه آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جايى غير آن از هيچكس پذيرفته نيست و عترت پيامبر شما.
(بحار الانوار ج96 ص60 )
18- نذر كعبه
عن على عليه السلام قال:
لو كان لى واديان يسيلان ذهبا و فضة ما اهديت الى الكعبة شيئا لانه يصير الى الحجبة دون المساكين.
امام على عليه السلام فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هيچ چيز به كعبه اهدا نخواهم كرد، زيرا به پردهداران «ناشايست» مىرسد نه به مساكين و مستمندان.
(بحارالانوار ج 96 ص67 )
19- امنيتحرم
عن عبدالله بن سنان، عن ابى عبدالله عليه السلام قال قلت:
ارايت قوله «و من دخله كان امنا» (3) البيت عنى اوالحرم؟ قال:
من دخل الحرم من الناس مستجيرا به فهو امن و من دخل البيت من المؤمنين مستجيرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطير فهو امن من ان يهاج او يؤذى حتى يخرج من الحرم.
عبدالله بن سنان گويد به امام صادق عليه السلام گفتم:
بفرماييد منظور از آيه «و من دخله كان امنا» چيست؟ كعبه مورد نظر استيا حرم؟ فرمود: هر كس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هركس از مؤمنين بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حيوان وحشى و درنده و پرندهاى كه داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذيت تا از آن بيرون رود.
(بحار الانوار ج 96 74 )
20- چهار شهر برگزيده
قال رسول الله صلى الله عليه و آله ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عزوجل: و التين والزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين. و التين المدينة و الزيتون بيت المقدس و طور سينين الكوفة و هذا البلد الامين مكة.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزيده است و فرموده: والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين. منظور از تين مدينه و منظور از زيتون بيت المقدس است و مقصود از طور سينين كوفه و مقصود از اين شهر امن، مكه معظمه است.
(بحار الانوار ج 96 ص77 )
21- حج از مال حرام
قال ابو جعفر عليه السلام لايقبل الله عزوجل حجا و لاعمرة من مال حرام
امام باقر عليه السلام فرمود: خداوند عزوجل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمىكند.
(بحارالانوار ج 96 ص120 )
22- آداب حج
عن ابى جعفر قال:
ما يعبؤ بمن يؤم هذا البيت اذا لميكن فيه ثلاث خصال:
ورع يحجزه عن معاصى الله و حلم يملك به غضبه و حسن الصحابة لمن صحبه.
امام باقر عليه السلام فرمود:
كسى كه قصد اين خانه مىكند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
1- ورعى كه او را از گناهان بازدارد.
2- بردبارى كه جلو خشمش را بگيرد.
3- حسن معاشرت با همراهان.
(خصال ج 1 97 و بحار الانوار ج 96 ص121 )
23- معافيتبانوان در مناسك حج
عن ابى جعفر عليه السلام قال:
ليس على النساء اجهار التلبية و لاالهرولة بين الصفا و المروة ولااستلام الحجر الاسود و لادخول الكعبة و لاالحلق انما يقصرون من شعورهن...
امام باقر عليه السلام فرمود:
براى زنان در حج اين امور لازم نيست:
1- بلند گفتن لبيك
2- هَروَله بين صفا و مروه (كه نوعى دويدن است)
3- دست كشيدن بر حجرالاسود
4- ورود به كعبه 5
5- سرتراشيدن، تنها بايد قدرى از موى خود را كوتاه كنند.
(بحارالانوار ج 96 ص189 )
24- توزيع و رحمت در اطراف كعبه
عن ابى عبدالله -عليه السلام- قال:
لله تبارك و تعالى حول الكعبة عشرون و مائة رحمة منها ستون للطائفين و اربعون للمصلين و عشرون للناظرين.
امام صادق عليه السلام فرمود:
خداوند تبارك و تعالى در پيرامون كعبه صد و بيست بخش رحمت دارد؛ شصت قسمت آن براى طواف كنندگان، چهل قسمت براى نمازگزاران، و بيست قسمت براى ناظران كعبه است.
(بحارالانوار ج 96 ص202 )
25- حجر اسماعيل
قال ابوعبدالله عليه السلام ان اسماعيل دفن امه فى الحجر و جعل له حائطا لئلا يوطا قبرها.
امام صادق عليه السلام فرمود:
اسماعيل عليه السلام مادرش را در حجر دفن كرد و براى آن ديوارى قرار داد تا قبرش زير گامها قرار نگيرد.
(بحار الانوار ج 96 ص204 )
26- 360 طواف
عن ابى عبدالله عليه السلام قال:
يستحب ان تطوف ثلاث مائة و ستين اسبوعا عدد ايام السنة فان لم تستطع فما قدرت عليه من الطواف.
امام صادق عليه السلام فرمود:
مستحب است كه 360 طواف به تعداد روزهاى ايام سال به جاى آورى، اگر نتوانستى هر قدر كه ممكن شد طواف كن.
(بحار الانوار ج 96 ص204 )
27- دست كشيدن بر ركن حجرالاسود
قال رسول الله صلى الله عليه و آله طوفوا بالبيت واستلموا الركن فانه يمين الله ارضه يصافح بها خلقه.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
دور خانه خدا طواف كنيد، ركن «حجر الاسود» را دست بسائيد، زيرا به منزله دست است خدا در زمين است كه با بندگانش دست مىدهد.
(بحار الانوار ج96 ص202 )
28- نماز در مسجد الحرام
عن الباقر عليه السلام قال:
صلاة فى المسجد الحرام افضل من مائة الف صلاة فى غيره من المساجد.
امام باقر عليه السلام فرمود:
يك نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد ديگر برتر است.
(بحار الانوار ج96 ص241 )
29- آب زمزم
قال رسول الله صلى الله عليه و آله ماء زمزم شفاء لما شرب له
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
آب زمزم به هر قصدى بنوشد براى آن شفاست.
(بحار الانوار ج96 ص245 )
30- دعا در عرفات
عن الرضا عليه السلام قال: كان ابو جعفر يقول:
ما من بر و لا فاجر يقف بجبال عرفات فيدعو الله الا استجاب الله له.
اما البر ففى حوائج الدنيا و الاخرة و اما الفاجر ففى امر الدنيا.
امام رضا عليه السلام فرمود:
هيچ نيكوكا و بدكارى در كوههاى عرفات دعا نمىكند مگر اينكه خدا دعايش را مىپذيرد. دعاى نيكوكاران را در حوائج دنيا و آخرت و دعاى بدكاران را در كار دنيا مىپذيرد.
(بحار الانوار ج96 ص251 )
31- اهميت عرفات
عن النبى صلى الله عليه و آله قال:
اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو يظن انه لن يغفرله.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
گناه كسى از همه بزرگتر است كه از عرفات برگردد و خيال كند آمرزيده نخواهد شد.
(بحار الانوار ج 96 ص248 )
32- ثواب رمى شيطان
عن ابى عبدلله عليه السلام فى رمى الجمار قال:
له بكل حصاة يرمى بها تحط عنه كبيرة موبقة.
امام صادق عليه السلام درباره رمى جمرات فرمود:
با هر سنگريزهاى كه حاجى مىزند يك گناه كبيره هلاكتبار از وى فرو مىريزد.
(بحار الانوار ج 96 ص273 )
33- فلسفه رمى
عن على بن جعفر عن اخيه موسى عليه السلام قال:
سئلته عن رمى الجمار لم جعل قال:
لان ابليس اللعين كان يتراءى لابراهيم -عليه السلام- فى موضع الجمار. فرجمه ابراهيم -عليه السلام- فجرت السنة بذلك.
على بن جعفر مىگويد: از امام كاظم عليه السلام پرسيدم: چرا رمى جمرات واجب شده است؟
فرمود: چون ابليس لعين در جايگاه اين سنگها براى ابراهيم عليه السلام ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار كرد، اين كار در حج سنت شد.
(بحار الانوار ج 96 ص273 )
34- قربانى حج
قال على بن الحسين عليه السلام فى حديث له:
اذا ذبح الحاج كان فداه من النار.
امام سجاد عليه السلام در ضمن يك حديث فرمود:
وقتى حاجى قربانى را ذبح كند در برابر آتش جهنم فديه او خواهد بود.
(بحار الانوار ج 96 ص288 )
35- دفن مو در منى
عن جعفر عن ابيه عليه السلام قال:
ان الحسن و الحسين كانا يامران بدفن شعورهما بمنى.
امام باقر عليه السلام از پدرش نقل كرده است كه حضرت فرمود:
امام حسن و امام حسين عليهم السلام دستور مىدادند موهايشان در منى دفن گردد.
(بحار الانوار ج 96 ص302 )
36- زيارت پيامبر صلى الله عليه و آله
عن النبى صلى الله عليه و آله انه قال:
من راى [زار] قبرى حلت له شفاعتى و من زارنى ميتا فكانما زارنى حيا.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
هر كس قبر مرا زيارت كند شفاعت من براى او روا گردد. و هر كس پس از مرگ به زيارت من بيايد گويا در زندگى مرا ديدار كرده است.
(بحار الانوار ج 96ص334 )
37- وداع كعبه
عن ابراهيم بن محمود قال:
رايت الرضا عليه السلام ودع البيت فلما اراد ان يخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الكعبة و قال:
اللهم انى انقلب على ان لا اله الا الله.
ابراهيم بن محمود گويد:
امام رضا عليه السلام را در حال وداع كعبه ديدم. وقتى مىخواست از در مسجد بيرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به كعبه كرد و گفت: خدايا! من با عقيده توحيد «لا اله الا الله» بازمىگردم.
(بحار الانوار ج 96 ص370)
38- حج و رهبرى
عن ابى جعفر عليه السلام قال:
انما امر الناس ان ياتوا هذه الاحجار فيطوفو بها ثم ياتونا فيخبرونا بولايتهم و يعرضوا علينا نصرهم.
امام باقر عليه السلام فرمود:
مردم مامور شدهاند بيايند دور اين سنگها طواف كنند سپس نزد ما بيايند و اعلام وابستگى و حمايت و يارى نمايند.
(بحار الانوار ج 96 ص374 )
39- استقبال و مصافحه حاجيان
عن ابى عبدالله عليه السلام من لقى حاجا فصافحه كان كمن استلم الحجر.
امام صادق عليه السلام فرمود:
هر كس با حاجى ديدار كند و با او مصافحه نمايد گويا بر حجرالاسود دست كشيده است.
(بحار الانوار ج 96 ص384 )
40- وليمه حج
قال رسول الله صلى الله عليه و آله:
لا وليمة الا فى خمس فى عرس او خرس او عذار او وكار او ركاز فاما العرس فالتزويج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكار الرجل يشترى الدار و الركاز الذى يقدم من مكة.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: وليمهاى نيست مگر در پنج مورد:
1- در عروسى 2- در تولد كودك 3- در ختنه سوران 4- در خريد منزل 5- در بازگشت از سفر مكه
(بحار الانوار ج 96 ص384 )
پىنوشتها:
1- آل عمران 97
2- سورة الذاريات آيه 51
3- سورة آل عمران آية 97
كتاب: چهل حديث
تهيه و تنظيم: محمود مهدىپور