شنبه 29 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

جان‌ باختگان فاجعه منا در مرز 6 هزار نفر هستند / کمیته تفحص و جستجو همچنان در مکه

ئیس سازمان حج و زیارت: براساس آماری که خود مقامات عربستانی اعلام می کنند جان باختگان فاجعه منا به مرز ۶ هزار نفر رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی پس از بازگشت از عربستان در فرودگاه امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگاران با تشریح جزییات فاجعه منا افزود: متاسفانه در روز عید قربان درحالیکه زائران در لباس احرام و در بهترین حالات روحانی قرار داشتند قربانی سوء مدیریت و سوء تدبیر مسئولان عربستان سعودی شدند. 
 
وی گفت: در همان روز اول فاجعه منا، با تلاش مرکز پزشکی حج و زیارت کشورمان، مدیران بعثه مقام معظم رهبری و امدادگران و کمیته گم‌شدگان بیش از 100 نفر از زائران مظلومی که طلب کمک می کردند به طور معجزه آسایی در محل وقوع حادثه نجات یافتند. 
 
اوحدی با بیان اینکه در روزهای نخست فاجعه منا ستاد بحران و هشت کمیته زیرمجموعه برای پیگیری کارها تشکیل دادیم افزود: بلافاصله کارهای میدانی شروع شد و البته عمق فاجعه به حدی بود که 4 هزار مجروح حادثه در روزهای ابتدایی که خود مسئولان عربستانی اعلام کردند به بیمارستان های مختلف در شهرهای این کشور انتقال یافتند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مدت چهار روز 400 زائر مجروح ایرانی را با انتقال به بیمارستان های منا و بیمارستان هلال احمر کشورمان در مکه منتقل و به آن ها سر و سامان دادیم و ظرف کمتر از دو هفته وضعیت آن ها را تحت مدیریت کامل قرار دادیم. 
 
اوحدی با اشاره به تشکیل چهار گروه تجسس برای حضور در سردخانه ها و کسب اطلاع از دیگر زائران ایرانی افزود: بر اساس آماری که خود مقامات عربستان اعلام می کنند، 6 هزار جان باخته در فاجعه منا وجود دارد که به دلیل نداشتن امکانات به سردخانه های جده، طائف، منا و عرفات منتقل شده بودند. 
 
وی گفت: از بین این تعداد جان باخته پیداکردن حجاج ایرانی کار بسیار سختی بود که در این بین اتفاق بسیار تلخ شرایط عزیزان جان باخته مان بود به نحوی که خود مقامات عربستان هم دچار آشفتگی شده بودند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: 25 تریلری اجساد جان باختگان فاجعه منا را در شرایط بسیار بدی به سردخانه بزرگ معیصم منتقل کردند. 

امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست