جمعه 28 مهر 1396
EN

خبرگزاری

تقوي، بركت اصلي روزه داري در ماه مبارك رمضان است

  • 27 خرداد 1394
  • 08:22
  • مقاله
  • 0 دیدگاه
  • 3878 بازدید
  • Article Rating
تقوي، بركت اصلي روزه داري در ماه مبارك رمضان است
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در مراسم تواصي بحق كه در نمازخانه سازمان حج و زيارت برگزار شد، اخلاص و آرامش را از بركات روزه داري عنوان كرد و اظهار داشت: در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داريم، اميد است كه خداوند متعال اين توفيق را عنايت فرمايد تا در اين ماه روزه دار واقعي باشيم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در مراسم تواصي بحق كه در نمازخانه سازمان حج و زيارت برگزار شد، اخلاص و آرامش را از بركات روزه داري عنوان كرد و اظهار داشت: در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داريم، اميد است كه خداوند متعال اين توفيق را عنايت فرمايد تا در اين ماه روزه دار واقعي باشيم.

اهميت روزه از منظر آيات و روايات

وي در ادامه افزود: در مورد روزه، تعابير بسياري در قرآن و روايات آمده كه همگي اهميت اين فريضه بزرگ را بيان مي‌كنند. آيه شريفه كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَماكُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقون كه مكرر قبل از ورود به ماه مبارك رمضان شنيده و خوانده ايم، بركت اصلي روزه داري را «تقوي» معرفي مي‌كند و اگر انسان به تقوي دست يابد در حقيقت به همه چيز دست يافته است. آيه «وَ مَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ» بيانگر بخشي از اين مهم است. بركات تقوي به حدي زياد است كه اگر كسي به ان نايل شود، به اوج عبوديت و معنويت دست يافته است.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر در ادامه به برخي از بركات و آثار روزه از ديد آيات و روايات اشاره كرد و اظهار داشت: در بياني از امام صادق (ع) آمده است «خداوند تبارك و تعالي فرموده كه روزه ازآن من است و پادش آن را نيز خود مي‌دهم و هيچ كس جز خداوند از پاداش روزه خبر ندارد.» اين بيان امام صادق (ع) اهميت و جايگاه روزه را به خوبي مشخص مي‌كند.

وي در ادامه به روايتي از رسول خدا (ص) در باره روزه داري و اهميت آن استناد كرد كه مي‌فرمايند: «مَنْ صَامَ يَوْمًا تَطَوُّعًا فَلَو أُعْطِيَ مِلْاءَ الأَرْضِ ذَهَبًا مَا وَفَّى أَجْرَهُ دُونَ يَوْمِ الْحِسَابِ»: اگر كسي به خاطر خدا و داوطلبانه (نه از روي فشار و جبر) روزه بگيرد، اگر تمام كره زمين را از طلا پر كرده و به اين شخص بدهند، هنوز پاداش او داده نشده است و فقط در روز قيامت است كه اجر واقعي آن از سوي خداوند تبارك و تعالي داده خواهد شد.

آثار و بركات روزه داري:

سرپرست حجاج ايراني در خصوص آثار و بركات روزه داري اظهار داشت: روزه داري تنها فهميدن حال و روز افراد گرسنه و فقير نيست، بلكه تعابيري كه در روايات آمده، گستره اي وسيع‌تر از اين معاني را در بر مي‌گيرد. اميرمومنان علي (ع) در اين خصوص مي‌فرمايند: فرض الله… الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق: «خداوند تبارك و تعالي روزه را واجب كرد تا ميزان اخلاص مردم را مشخص نمايد.» يعني مشخص شود كساني كه ادعاي ايمان وتقوي دارند، چقدر در دين خود ثابت قدم هستند.

وي در ادامه به تعبير ديگري از امام باقر (ع) اشاره كرد كه مي‌فرمايند: «الصيام و الحج تسكين القلوب: روزه و حج سبب آرامش قلب مي‌شود،» يعني با روزه داري، خداوند آرامشي براي انسان ايجاد مي‌كند كه ارزش آن از همه چيز بالاتر است. اطمينان قلبي كه آيه «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً» به آن اشاره مي‌كند، در انسان روزه دار نمود مي‌يابد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، تصريح كرد: اين كه اخلاص و آرامش انسان از ثمرات روزه داري محسوب مي‌شوند، نكته مهمي است زيرا در جهان امروز، «اضطراب و ناراحتي‌هاي روحي و رواني» به عنوان يك معضل بزرگ مطرح است و آن كساني كه دل به خدا مي‌سپارند، اين آرامش را در خود احساس مي‌كنند.

وي در خصوص تاثيرات روزه به تعبير ي از رسول خدا (ص) استناد كرد كه فرمودند «عليك بالصوم فانه جنة من النار» بر شما باد به روزه گرفتن كه روزه، سپري از آتش است «. در روايت ديگري آمده» در صورتي كه اين سپر را تكه تكه نكنيد از گناه و خطا مصون خواهيد ماند.

روزه واقعي چيست؟

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به روايتي از رسول خدا (ص) درباره روزه واقعي و تاثير آن در زندگي انسان شاره كرد و گفت: الصيام اجتناب المحارم كما يمتنع رجل من الطعام و الشراب: همان گونه كه انسان در هنگام روزه داري از غذا و نوشيدني‌ها و خوردني‌ها اجتناب مي‌ورزد، بايد از آنچه بر او حرام شده نيز فاصله بگيرد. آن ارزشي كه پيامبر اسلام (ص) براي روزه دار واقعي و اجر و پاداش او بيان فرمودند، در اين جا مشخص مي‌شود. زيرا روزه واقعي روزه اي است كه انسان بوسيله آن از گناه فاصله گرفته و ضمن كسب رضايت خداوند متعال خود را به او نزديك‌تر كند تا گرفتار مشكلات ناشي از ارتكاب به گناه نشود.

وي افزود: در بياني نيز از حضرت اميرالمومنين علي (ع) در باره روزه واقعي آمده كه «صيام القلب عن الفكر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام»: روزه دل، و فكر گناه نكردن، برتر است از روزه شكم و غذا نخوردن". اين كه انسان در هنگام روزه داري از خوردن امساك نمايد داراي اهميت است اما نكته مد نظر اسلام اين است كه انسان روزه دار به درجه اي از تقوي و پرهيزكاري برسد كه حتي فكر گناه به ذهنش خطور نكند و پيامبر و ائمه معصومين (ع) اين گونه بودند.

چگونگي ورود به ماه مبارك رمضان:

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در مورد چگونگي ورود به ماه مبارك رمضان اظهار داشت: حضرت امام زين العابدين (ع) در آغاز ماه مبارك رمضان همواره اين دعا را زمزمه مي‌فرمودند« اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ الْمُبَارَكَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَ جُعِلَ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ… وَ أَعِنّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتّى لَا نُصْغِيَ… خدايا كمك كن تا بوسيله روزه بتوانم اعضا و جوارح خود را از گناه مصون نگه دارم (يعني راه دستيابي به روزه واقعي در ماه مبارك رمضان كمك طلبيدن از خداست). خدايا كمك كن تا از تمام اعضا و جوارح خود در مسيري كه تو راضي هستي استفاده كنم و در ماه مبارك رمضان گوش به سخن لغو و بيهوده نسپارم و با چشمانم به چيزي كه لهو و گناه است ننگرم و با دستانم آن چيزي را كه منع شده ام، لمس نكنم و با قدم هايم به راهي نروم تا حد و مرزهايي را كه برايم در نظر گرفته اي، بشكنم و كمك كن تا شكم خويش را از آنچه كه حرام است مصون بدارم و فقط به آن اعمالي كه جايز دانسته اي اقدام كنم… ». اين دعا به ما نشان مي‌دهد كه چگونه با چه آدابي وارد ماه مبارك رمضان شويم.

وي در پايان تاكيد كرد: روزه داري تنها امساك از خوردن و آشاميدن نيست، اين كه انسان در ماه مبارك رمضان، تنها به مرحله گرسنگي و تشنگي اكتفا كند ولي به ديگر آثار و بركات آن دست نيابد، دچار خسران بزرگي شده است.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.