چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

نشست خبري نماينده ولي فقيه در حج و زيارت و رئيس حج و زيارت كشور

نشست خبري نماينده ولي فقيه در حج و زيارت و رئيس حج و زيارت كشور

به گزارش روابط عمومي حج و زيارت خوزستان در حاشيه مراسم كلنگ زني هتل شلمچه و همچنين همايش ميثاق كارگزاران حج و زيارت خوزستان با شهدا ، نشست خبري حجه الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در حج و زيارت ، آقاي مهندس اوحدي رئيس حج وز يارت كشور، آقاي حويزاوي رئيس حج و زيارت خوزستان، آقاي دهقان معاون امنيتي و انتظامي استاندار خوزستان برگزار شد.

در اين نشست خبرنگاران رسانه هاي مختلف داخلي و رسانه بين المللي الاهواز سئوالات خود را مطرح و حضرات پاسخگو بودند كه ذيلا به بخشي از آنها اشاره مي كنيم.

 خبرگزاري ايرنا: در مورد گفتگو با مقامات عراقي جهت زائران ايراني عتبات عاليات ، اهم اين مذاكرات و نتايج آنها را بيان فرماييد.

حجه الاسلام و المسلمين قاضي عسكر :در سفری که به عراق داشتیم، دیداری با نوری مالکی نخست وزیر عراق و دیگر مقامات و مراجع اعظام تقلید در کشور عراق انجام شد که محور صحبت‌ها، توسعه امر زیارت در عراق و رفع موانع موجود بود.

همچنین در خصوص هزینه‌های که طرف عراقی برای ویزا از زائران ایرانی اخذ می‌کند که بسیار بيشتر است از آنچه که جمهوری اسلامی اخذ می‌کند، بحث شد و مقرر شد آنچه که چمهوری اسلامی به عنوان عوارض ویزا و دیگر هزینه‌ها دریافت می‌کند آنها نیز در کشور عراق همان میزان را دریافت کنند.

 وی ادامه داد: به دلیل مشکلات امنیتی که در عراق وجود داشته و همچنین مناسب نبودن زیرساخت‌ها در حوزه زیارت، در حال حاضر از کشور ایران سالانه یک میلیون و نیم زائر به عتبات اعزام می‌شود و چنانچه این مشکلات حل شود قطعا آمار اعزام‌ها به 5 میلیون نفر و حتی بیشتر افزایش خواهد یافت.

 قاضي عسگر عنوان کرد: طبق آماری که داده شد در اربعین سال گذشته یک میلیون نفر از کشورمان در مراسم اربعین در عراق شرکت کردند. تعامل دو سویه بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق موجب می‌شود خدمات‌رسانی به زائران ارتقا یابد.

 وي بيان كرد: وضعیت دیگری که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این حوزه از آن استفاده کند آمدن زائران عراقی به ایران است که این امر با دو هدف زیارت امام رضا (ع) و همچنین درمان بیماران (توریست درمانی) انجام می‌شود. برنامه سازمان حج و زیارت کشور در این حوزه این است که بتوان از این تسهیلات استفاده کرد لذا جلسات متعددی با سازمان ایرانگردی و گردشگری در این زمنیه برگزار خواهد شد و همچنین هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا راهنمایان گردشگری نقش مؤثر خود را در هدایت زائران تا مرز انجام دهند که این امر می‌تواند عمران و آبادی مناطق مرزی را به دنبال داشته باشد.

 نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشور در خصوص پیوند فرهنگ دو ملت ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق روابطی بسیار دیرینه بوده است. امروز سیاست جمهوری اسلامی پیشرفت عراق است و هرچه عراق ترقی یابد موجب خرسندی است. امنیت و پیشرفت آنها را امنیت و پیشرفت خود می‌دانیم و سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نیز همین سیاست را دنبال می‌کند.

 وی تصريح كرد: ما در شرایطی زائر به عتبات اعزام می‌کردیم که وضعیت امنیتی در عراق بسیار ناگوار بود اما اعزام زائر متوقف نشد و مردم ما نیز همت کردند و در آن شرایط در عتبات حضور پیدا کردند و پس از آن نيز بحث ستاد بازسازی حرمین پیش آمد که عملکرد خوبی در آنجا داشتیم.

 قاضی عسگر گفت: مجموعه کشور در حوزه عمرانی برق و آب‌رسانی و اصلاح وضعیت شهرها در کشور عراق کمک می‌کند و آنچه که می‌تواند به پیوند فرهنگی میان دو ملت کمک کند این است که دو کشور مراقب توطئه‌های دشمنان باشند. خیلی‌ها هستند که اختلافات را بی‌جهت بزرگ می کنند و متاسفانه به دنبال دامن زدن به اختلافات هستند.

 وي اظهار کرد: اگر هم در حوزه دینی و هم حوزه اقتصادی با برادران عراقی درست کار کنیم و این مسیر را درست طی کنیم، قطعا آینده‌ای موفق را شاهد خواهیم بود.

 نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: کشور عراق کشوری ثروتمند است و منابع نفتی بسیاری دارد و همچنین از منابع کشاورزی بهره می‌برد. بحث آمدن زائر به عراق نیز ظرفیت بزرگی است که در سال میلیون‌ها نفر به عراق سفر می‌کنند و درآمدی که این کشور از این حوزه می‌تواند کسب کند، کمتر از درآمد نفت نخواهد بود. به هر حال سرنوشت شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت و فرهنگ دو ملت به هم گره خورده است.

 وي در خصوص دو پروژه هتل شلمچه و زائرسرای چزابه گفت: در اربعین سال گذشته احداث بناها در مناطق مرزی در دستور کار سازمان قرار گرفت و این افتخار را داشتیم که نقطه شروع این اقدامات، شلمچه و یادمان شهدای هشت سال ذفاع مقدس باشد.

 قاضی عسگر عنوان کرد: در این برنامه‌ریزی در کنار ساخت هتل و زائرسرا در مناطق مرزی، توسعه امکانات رفاهی هم برای زائران ایرانی و هم عزیزانی که از عراق وارد کشور می‌شوند، فراهم خواهد شد. لذا گمان می‌کنم در آینده‌ای نه چندان دور این اقدام موجب می‌شود منطقه به یک آبادانی خاصی دست یابد و این کمترین کاری است که در حق مردم شهید پرور استان خوزستان می‌توانستیم انجام دهیم.

 وی افزود: طرح‌های توسعه همچنان در برنامه سازمان وجود دارد که به تدریج اعلام خواهد شد و امیدواریم به زودی شاهد آبادانی در سطح کل منطقه باشیم و خرمشهر، آبادان و شهرهای خوزستان نمادی از پیشرفت و توسعه در جمهوری اسلامی ایران شوند.

خبرگزاري ايسنا مركز خوزستان : امروز شاهد افتتاح پروژه خوبي بوديم آيا طرحهاي توسعه ديگري در سساير نقاط مرزي كشور يا خوزستان داريد. در ضمن در مورد امنيت زائران ايراني در عراق نيزتوضيحاتي ارائه فرماييد.

مهندس اوحدي : پروژه‌های داخل کشور شامل دو پروژه در استان خوزستان از جمله هتل شلمچه با رستوران دو هزار نفری و سالن اجتماعات و زائرسرای چذابه که امروز کلنگ زنی شدند، هتل مهران در استان ایلام و دو مکان بین راهی از سمت همدان به سمت مرز و در مسیر خوزستان پیش‌بینی شده است.

 وی ادامه داد: در جذب منابع برای این پروژه‌ها تلاش کردیم هم از بخش خصوصی استفاده کنیم و هم سرمایه‌گذاران خارجی را به کار بگیریم و هم از منابع داخلی سازمان استفاده کنیم که در این زمینه هتل شلمچه توسط سرمایه‌گذار خارجی و منابع مورد نیاز زائرسرای چذابه از منابع داخلی سازمان حج و زیارت و خیرین در اهواز تامین می‌شود.

 ريیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: مقدمات واگذاری زمین به استان ایلام برای ساخت هتل مهران انجام شده است و این پروژه در فرایند مهندسی قرار دارد و پس از قطعی شدن سرمایه‌گذار عملیات ساخت آن انجام خواهد شد.

 اوحدی درباره 5 پروژه سازمان حج و زیارت در داخل کشور عراق گفت: دو روش برای سرمایه گذاری در عراق وجود دارد، یکی از موارد این است که زمین‌هایی که متعلق به اتباع عراق است خود آنها در این زمین‌ها سرمایه گذاری کرده و پروژه‌ها را پیش ببرند. روش دوم استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که با  توجه به قوانین سرمایه‌گذاری در عراق انجام می‌شود.

 وي گفت: یکی از 5 پروژه سازمان حج و زیارت کشور در عراق در نجف اشرف به بهره برداری خواهد رسید که برای آن زمینی به مساحت 6 هزار و 500 متر مربع واگذار شده است. ساخت این پروژه توسط ستاد بازسازی عتبات تأمین اعتبار می شود.

 ريیس سازمان حج و زیارت کشور عنوان كرد: همچنین در کربلا نیز برای احداث یک پروژه زمین لازم در نظر گرفته شده که این پروژه توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد و دو پروژه آشپزخانه در کربلا و یک آشپزخانه در کاظمین در نظر گرفته شده که این پروژه‌ها با استفاده از روش نخست سرمایه‌گذاری در عراق یعنی توسط عتبه انجام می‌شود. امیدواریم ساماندهی و طراحی ساخت پروژه ها به زودی آغاز شود.

 ريیس سازمان حج و زیات کشور گفت: این پروژه‌ها بر رویکرد  سازمان در این زمینه در واقع تحقق منویات مقام معظم رهبری بنا به تاکید در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام می شود.

 اوحدی در خصوص تامین امنیت زائران ایرانی در عراق گفت: با انتخاباتی که در عراق انجام شد، فضای تامین امنیت هم برای مردم عراق و هم زائران در عراق مناسب‌تر شده و از آنجا که انتخابات بسیار باشکوه برگزار شد، و از روند انتخابات و میزان آرا مشخصه 175 کرسی نصیب اعتلاف شیعیان در عراق شد. که این نشان می‌دهد زیرساخت های امنیتی در این کشور در حال انجام است. و قطعا در اربعین امسال استقبال مردم و زائران ایرانی بیشتر از سالها گذشته خواهد بود.

 وي اظهار کرد: اربعین تجربه بسیار خوبی برای سازمان حج و زیارت و جمهوری اسلامی ایران است. دو سال قبل در مراسم اربعین که 250 هزار نفر از ایران اعزام شده بودند متاسفانه به دلیل ازدحام، 5 نفر از زائران ایران جان خود را از دست دادند. این در حالی است که سال گذشته نیز با هماهنگی‌هایی که انجام شد اگرچه آمار سه برابر افزایش یافت و حدود 700 تا 750 هزار نفر از سه مرز مهران، شلمچه و چزابه اعزام شدند؛ تلفاتی در این مراسم نداشتیم. اما پس از مراسم اربعین جلساتی تحت عنوان آسیب شناسی مراسم شکل گرفت که جمع‌بندی این جلسات منجر به تشکیل ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت کشور شد که پیش‌بینی می شود امسال در مراسم اربعین آمار زائران ایرانی به مرز یک و نیم تا دو میلیون نفر برسد.

 وی ادامه داد: رویکرد ستاد و سازمان حج و زیارت این است که ساماندهی زائران را از نقاط مرزی دور کند و با تمهیداتی که انجام شده امیدواریم ساماندهی زائران در مرکز استان و با اعلان وقت اعزام صورت بگیرد. همچنین با هماهنگی‌هایی که با کشور عراق داشتیم از معضلات پیش آمده در گذشته در زمینه صدور ویزای زائران جلوگیری می‌کنیم. می توان از وضعیت کارگزاران زیارت برای خروج ساماندهی زائران از نقاط مرزی استفاده کرد.

 خبرنگار شبكه جهاني الاهواز : در مورد مشتركات فرهنگ مردم ايران و عراق بخصوص در نقاط مرزي خوزستان و عراق اريابي خود را بفرماييد.

حجه الاسلام و المسلمين قاضي عسكر  : روابط ايران و عراق بسيار ديرينه است . بگذريم از دوره بعثي ها در عراق كه اغازگر جنگ عليه ايران بودند روابط دو كشور روابط خوب و صميمانه اي است با توجه به اينكه اكثريت ملت دو كشور محبان اهل بيت هستند چه شيعيان و چه اهل سنت در عراق براي ما عزيز هستند. امروز سياست جمهوري اسلامي ايران پيشرفت عراق و ملت عراق است. در حال تلاش براي تقويت اين روابط فرهنگي بين دو ملت هستيم. سازمان حج و زيارت نيز در اين زمينه بسيار فعال است. متاسفانه با توجه به خراب بودن زير ساخت كشور عراق و عدم پيشرفت آن در سالهاي گذشته بخصوص دوره بعثي ها بايد كار اساسي در اين زمينه شود. بايد جهت تقويت فرهنگ عراق بسيار تلاش كرد.مردم ايران نيز جهت بازسازي عتيات عاليات عراق همت و كمك زيادي كردند.آنچه مي تواند به چنين فرهنگي كمك كند اين است كه دو كشور مراقب توطئه هاي دشمنان باشند. خيليها دنبال دامن زدن به اختلافات هستند. خوشبختانه رهبري و مراجع عظام در اين زمينه بسيار هوشيار هستند.

خبرگزاري ايكنا : سئوال اول از آقاي مهندس اوحدي: باتوجه به حركت رو به رشد زيارت اربعين حسيني چه تدابيري براي ساماندهي زائرين در اين ايام شده است.

سئوال دوم از آقاي دهقان معاون اميني و انتظامي استاندار خوزستان : استانداري خوزستان چه برنامه هايي براي ساماندهي اعزامهاي انفرداي عتبات عاليات دارد. و چه انتظاري از سازمان حج و زيارت داريد.

آقاي مهندس اوحدي : در اربعين تجربه خوبي سازمان حج و زيارت در دو سال گذشته در اعزام زائران داشته است. دو سال گذشته حدو 250000 نفر اعزام داشته ايم كه 5 نفر از زائران بدليل ازدحام در مرزها به رحمت خدا پيوستند. سال گذشته با هماهنگي با دستگاهها طي جلسات مستمر كه يكي از محورهاي جلسات استانداري خوزستان و ايلام بودند تلفاتي جاني نداشتيم هر چند امار اعزام بيش از 750000 نفر بود. بعد از جلساتي تحت عنوان آسيب شناسي با دستگاهها مرتبط داشتيم مانند وزارت كشور – وزارت خارجه – نيروي انتظامي – مرزباني – استانداري و ... داشتيم در اين جلسات  يك ستاد دائمي اربعين در سازمان حج و زيارت تشكيل شد كه اهداف و برنامه هاي آن تعريف شده است. پيش بيني افزايش اعزامها ي اربعين به يك و نيم تا دو ميليون را داريم . تصميم داريم مراكز ساماندهي زائرين را از مرز دور كنيم تا از ازدحام در نقاط صفر مرزي جلوگيري كينمو بايد طوري برنامه ريزي شود كه در مراكز استانها زائرين ساماندهي و با اعلام وقت قبلي اعزامها صورت پذيرد.

با هماهنگي كشور عراق بايد از معظل سال گذشته كه دادن ويزا توسط عراقيها در مرز بود جلوگيري كينم. و بايد از خدمات كارگزاران و دفاتر زيارتي استفاده كنيم. همچنين بنا داريم از ظرفيت راهيان نور نيز در استانهاي ايلام و خوزستان استفاده كنيم.

آقاي دهقان معاون امنيتي و انتظامي استاندري خوزستان در پاسخ به خبرنگار ايكنا در مورد برنامه هاي استانداري براي ساندهي اعزامها بخصوص اعزامهاي انفرادي عتبات گفت :

اکنون در چذابه به میزان 200 میلیومان تومان تجهیزات لازم برای گذرنامه اختصاص داده شده تا زائران هیچ گونه معضلی نداشته باشند.

 وي در خصوص امنیت سفرهای انفرادی به عتبات توسط زائران ایران عنوان كرد: اگر سفرهای انفرادی و عتبات به درستی مدیریت شود و با سیاست‌هایی که در خصوص برون‌سپاری خدمات و امکانات به بخش خصوصی در حال انجام است بعید می‌دانم در این زمینه مشکلی پیش آید.

 دهقان ادامه داد: اتفاقات زيادي در 8 سال جنگ بین دو کشور عراق و ایران با توطئه استکبار جهانی و تحریک عناصر حاکم در آن زمان در عراق رخ داد که قاعدتا اگر این حادثه در هر جای دنیا رخ می‌داد، کینه و عداوت ریشه‌دار و ادامه‌داری بین دو ملت ایجاد می‌شد اما می‌بینیم که بین دو ملت ایران و عراق اکنون این شرایط وجود ندارد و هر دو برای هم احترام قائل هستند و دليل این موضوع، چیزی جز اشتراک عقیده و مرام و حب اهل بیت بین دو ملت نیست.

 

 خبرگزاري ايرنا : چه برنامه هايي براي كاهش هزينه هاي سفر عتبات داريد؟ آيا ثبت نام جديد تمتع انجام مي شود؟

آقاي مهندس اوحدي : در خصوص هزينه هاي سفر عتبات عاليات سياست و مصوبات شوراي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت سياست كلي در خصوص زائران است افراد مجربي بصورت كميته اي در اين زمينه در حال فعاليت هستند. دنبال كاهش قيمت به قيمت تمام شده هستيم. جلساتي با مسئولان عراقي نيز در اين زمينه داشتيم و بدنبال كاهش هزينه هاي طرف عراقي نيز هستيم. بدنبال متنوع كردن خدمات مانند بسته هاي سفر دو و سه روزه نيز هستيم. دسته بندي هتلها و درجه بندي آنها انجام شده است. آثار اين بسته هاي سفر را در دور جديد ثبت نام خواهيد ديد.

در خصوص ثبت نام حج تمتع نيز ظرفيت و سهيمه بر اساس مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي يك هزارم جمهيت هر كشور است. از سال گذشته بدليل تخريب در برخي قسمتهاي مسجدالحرام جهت توسعه ان كاهش 20درصدي سهيمه داشتيم. در مقابل يك ميليون و نيم نفر نيز در صف اعزام تمتع هستند. اميدواريم كه اين پروژه توسعه تكميل شود و افزايش ظرفيت مطاف به دو نيم برابر افزايش پيدا كند تا امكان ثبت نام جديد در سالهاي آينده نزديكتر خواهد شد.


امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست