دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

گزارش فعاليتهاي فرهنگي مجموعه ثابت خوزستان در هتل تهاني الزهرا - مدينه منوره

گزارش فعاليتهاي فرهنگي مجموعه ثابت خوزستان در هتل تهاني الزهرا - مدينه منوره

به لطف و کرم الهی توفیق شد در شعبان المعظم سال 1435 هجری قمری در هتل تهانی الزهراء مدینه در خدمت ضیوف الرحمان باشیم . تلاش مجموعه بر این بود تا زائران گرامی از این فرصت محدود بهره ای نامحدود برده و تأثیرات زیارت در وجود ایشان ماندگار باشد .از جمله اقداماتی که در این راستا صورت پذیرفت عبارتند از :

فضا سازی معنوی

فضا و محیط پیرامون انسان در ایجاد احساسات معنوی او تأثیر بسزا دارد از این رو واحد فرهنگی تلاش کرد فضایی را از نظر تبلیغاتی ایجاد کند که این حس را در زائرین تقویت کند . از جمله این امور تبلیغاتی عبارتند از : ( زینت بخشی به مناسبت اعیاد شعبانیه ، تزیین طبقات هتل با احادیث اهل بیت (ع) ، نمایشگاه شهداء ، تابلو فضائل و اعمال ماه شعبان ، نصب بنر بزرگ آیت الکرسی در لابی هتل و ... )


شورای فرهنگی هتل

در این شورا که مرکب از مدیر ثابت و معاون فرهنگی هتل به همراه مدیر و روحانی کاروان ها می باشد و به صورت هفتگی برگزار می گردید در مورد فعالیت های فرهنگی هتل تصمیم گیری شده و مصوبات جلسه به اجرا در می آمد .


-  جلسات مدینه شناسی و مناسک

در این جلسات روحانی کاروان به توضیح احکام و مناسک عمره می پرداخت و از طریق دیتا پرژکشن اماکن مدینه را برای زائران گرامی شرح می داد . واحد فرهنگی هتل با فضا سازی و پشتیبانی های لازم زمینه تحقق این برنامه ها را فراهم می کرد . اقداماتی همچون تنظیم زمان ، آماده سازی سالن از جهت نور ، خنک بودن ، دکور ، تنظیم دیتا پرژکشن و لپ تاپ و ...

- جلسات ویژه بانوان

در این جلسات که به صورت هفتگی توسط خانم مبلغه برگزار می شد بانوان گرامی می توانستند احکام ویژه بانوان را در مناسک عمره بیاموزند و سؤالات و مشکلات خود را با خانم مبلغه در میان گذارند .


-پاسخگویی به سؤالات شرعی

تفاوت این برنامه با جلسات مناسک و احکام بانوان در این است که به صورت فردی برگزار می گردید . فضای مناسبی در لابی هتل برای روحانیون کاروان ایجاد کرده بودیم و نوبت های خاصی را برای ایشان قرار داده بودیم تا زائران گرامی در آن ساعات مخصوص جهت پرسیدن سؤالات خود به ایشان مراجعه کنند . برای خانم مبلغه نیز فضای مناسبی را در رستوران قسمت خانم ها فراهم کرده بودیم تا بانوان گرامی به راحتی به شنیدن سؤالات خود بپردازند .


- مراسم استقبال

نحوه برخورد عوامل ثابت هتل با زائر تازه از راه رسیده ، تأثیر فراوانی نسبت به آرامش و رضایت او دارد . در این راستا عوامل ثابت هتل ، در لحظه ورود کاروان ها به هتل از ایشان استقبال گرمی می کردند . اقداماتی همچون پذیرایی با شکلات ، کمک به زائران به ویژه سالمندان ، خوش آمدگویی ، تذکرات پنج دقیقه ای و کوتاه ، پذیرایی و ... .

-مراسم وداع و عهدنامه

لحظه خروج زائر از مدینه منوره لحظه ی عجیبی است . یک سوی دل او غم فراق از پیامبر خدا (ص) و ائمه بقیع (ع) و حضرت زهرا (س) را دارد ، از سوی دیگر شوق دیدار یار . عوامل ثابت هتل با انجام اقداماتی ( مجری گری ، مداحی ، عهدنامه با خدا و پیامبر خدا(ص)، آیت الکرسی جمعی ، عبور از زیر قرآن و صدقه دادن ) به ماندگار شدن این لحظات نورانی کمک می کردند .

-جشن میلاد حضرت علی اکبر (ع)

شور و شعف خاصی بین زائران ایجاد شد که در شب تولد فرزند امام حسین (ع) در محل تولد فرزند امام حسین (ع) حضور دارند . این شور و شعف زمانی به اوج خود رسید که مجموعه عوامل هتل با همکاری یکدیگر لحظات شاد و ماندگاری را برای زائران رقم زدند . برنامه هایی مثل :

(قرائت قرآن، دکلمه، سخنرانی 5دقیقه ای،مولودی خوانی، مسابقات شاد مخصوص کودکان ، مسابقه ویژه بزرگسالان ، اهداء جوایز ارزنده ، پذیرایی و ... )

-جشن میلاد امام زمان (عج)

یاد امام زمان (عج) و جشن میلاد حضرت در تمام زمان ها و مکان ها بسیار پر شور و شعف برگزار می گردد اما برگزاری آن در مدینه و شهر پیغمبر (ص) تأثیری معجزه آسا و به شدت ماندگار دارد . مجموعه عوامل هتل تهانی الزهراء این  زمینه را برای زائرین گرامی فراهم آورد . برنامه هایی از قبیل ( قرائت قرآن ، دکلمه،سخنرانی مختصر ، مولودی خوانی ، مسابقه ویژه کودکان ، مسابقه بزرگسالان،اهداء جوایز ارزنده ، پذیرایی و ... )

- محفل انس با قرآن کریم

در سرزمین قرآن بودن و انس با قرآن نداشتن همان مهجوریت قرآن است . مجموعه عوامل هتل جهت  انس بیشتر زائران با قرآن با دعوت از بعثه مقام معظم رهبری (دام ظله) به برگزاری جلسه انس با قرآن در هتل کردند که مورد استقبال فراوان زائرین عزیز قرار گرفت .

- دعای روحبخش کمیل

یکی از با صفا ترین اوقاتی که زائر در مدینه منوره می گذراند هنگام دلدادگی به خدای متعال با دعای شریف کمیل است . با آگاهی از این مطلب مجموعه عوامل هتل به صورت هفتگی برنا مه دعای کمیل را برای زائران به اجرا در می آوردند تا در این دلدادگی بین بنده و مولا سهیم باشند . در این مراسم معمولا  قرائت قرآن ، سخنرانی مختصر ، دعا خوانی ، روضه و پذیرایی صورت می پذیرفت . این دعا در شب نیمه شعبان حال و هوای دیگر داشت و لحظات ماندگاری را برای زائران رقم زد .

-غرفه کودکان و نوجوانان

حضور فرزندان عزیز در این ایام بیش از همه زمان ها در سفر معنوی عمره می باشد . از این رو واحد فرهنگی هتل یکی از مهمترین برنامه های خود را خدمات رسانی فرهنگی به کودکان و نوجوانان قرار داد . لذا جهت بهینه کردن اوقات ایشان در مدینه ، به صورت ویژه برنامه های زیر را در طول روز برای این طیف ارائه می کرد :

(حفظ و قرائت قرآن ، بازی های فکری - فرهنگی ، پازل ، رنگ آمیزی ، نقاشی ، کتابخوانی ، معماهای مذهبی با پیام های اخلاقی ، اهداء جوایز ، ارائه تقدیرنامه تحت عنوان « حاجی کوچولو» و ... )

            

-مسابقات فرهنگی

این مسابقات به بهانه بهینه کردن فراغت زائرین گرامی صورت می پذیرفت . این مسابقات به دو صورت فردی و جمعی صورت می گرفت . مسابقات فردی مثل حفظ  قرآن کریم ، مسابقه جمله ادبی ساختن با موضوع « مدینه » و پاسخ به سؤالات قرآنی ، مسابقات گروهی مثل مسابقاتی که در مراسمات جشن از جوانان و نوجوانان گرفته می شد . مثل مسابقه معکوس ، خنده و گریه ،  پرسش و پاسخ و ... .

 -راه اندازی کتابخانه زائر                            

با توجه به اینکه روحانی کاروان نمی تواند در جلسات محدود کاروان همه مطالب مفید را مطرح کند و از سویی بعضی زائران اطلاعات بیشتری نسبت به این سرزمین و نحوه بهتر استفاده کردن از آن در خود احساس می کنند ، مدیریت ثابت هتل بر آن شد کتابهای مفیدی را برای زائرین گرامی از ایران تهیه کرده و از طریق کتابخانه زائر در  اختیار زائرین گرامی قرار دهد .

-راه اندازی طرح یک دقیقه مطالعه

در راستای هدف بالا و با توجه به ظرفیت های متفاوت زائران ، علاوه بر کتابخانه زائر به راه اندازی ایستگاه «  یک دقیقه مطالعه » پرداختیم . در این ایستگاه بروشور ها و جزوه های کوتاه و مختصری در موضوعات « سیره اخلاقی شهداء ، احکام یک دقیقه ای ، فضائل نماز شب ، اماکن مدینه و ... » در اختیار زوار گرامی قرار می گرفت .

           

-نمایشگاه شهداء

ذکر و یاد شهداء گرانقدر نه تنها اداء دینی بر گردن ما می باشد بلکه تأثیری عمیق بر قلب و جان ما نیز دارد . چراکه درس ایثار ، اخلاص ، معنویت ، اخلاق و بندگی را به ما می دهد . از این رو یکی از اقداماتی که مجموعه عوامل هتل در این راستا انجام داد راه اندازی نمایشگاه شهداء ( عکس ، خاطره ، وصیتنامه و ... ) بود که در سالن هتل انجام شد .


-ایستگاه دلنوشته

نوشتن نه تنها ابراز احساسات زیبای معنوی خود روی کاغذ است بلکه تقویت کننده این احساس نیز می باشد . از این رو با تشویق زائران به نوشتن دلنوشته در دفتر مخصوص دلنوشته زائران را به تقویت این احساس سوق دادیم .


 تشویق زائران برای شرکت در برنامه های

 بعثه مقام معظم رهبری (دام ظله )

در طول حضور زائر در مکه و مدینه بعثه مقام معظم رهبری برنامه های ارزشمند و متنوعی را برای استفاده بیشتر زائرین گرامی به اجرا می گذارد که ما نیز به سهم خود جهت حضور ایشان در برنامه های بعثه اقداماتی را انجام دادیم . از جمله این اقدامات عبارتند از : « همراهی با زائران علاقه مند به محافل قرآنی به جلسات محفل قرآن بعثه مقام معظم رهبری ، بردن نخبگان کاروان ها به زیارت ویژه ، همراهی با زائران جهت حضور در دعای ندبه و ... )

حرف آخر :

در پایان از زحمات تک تک عوامل ثابت هتل به ویژه مدیریت ثابت هتل-  جناب حاج جمال الدین کردونی- که با راهنمایی ها و حمایت های خود ما را در اجرای این برنامه ها یاری رساندند تشکر و قدردانی به عمل می آید و توفیق روز افزون را برای این خوبان خواستاریم .


عوامل خدمتگزار به حجاج عزيز :

1 - مدير مجموعه : جمال الدين كردوني

2 - معاون اجرايي: بهروز كردوين

3 - معاون فرهنگي : عليرضا خضري فرد

4 - مامور پذيرايي: سيد رضا توفيق

5 - مامور پذيرايي: رامين حسني كيا

6 - خانه دار : محمود نوراني

7 - انباردار : جلال الدين كتوئي زاده

8 - نقل و استقبال : كيوان كوتي

9  - آشپز : سيد محسن خيبر گير



امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست