یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

بمناسبت هفته حج : نشست خبری مدیریت حج و زیارت استان خوزستان با جمعی از رسانه ها و صدا و سیمای استان

  • 18 شهریور 1392
  • 07:29
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 660 بازدید
  • Article Rating
بمناسبت هفته حج : نشست خبری مدیریت حج و زیارت استان خوزستان با جمعی از رسانه ها و صدا و سیمای استان

نشست صمیمی مدیریت حج و زیارت استان خوزستان جناب اقای حویزاوی با جمعی از خبرنگاران رسانه ها و صدا و سیمای استان خوزستان برگزار شد.

در این نشست که در مورخ 17/6/92 در محل مدیریت حج و زیارت استان برگزار شد آقای حویزاوی ضمن خوش آمدگویی به حضار و تبریک هفته حج و تقارن آن با دهه کرامت و ولادت کریمه اهل بیت (ع) گفت سازمان حج در کنار بعثه مقام معظم رهبری سعی بر ایجاد خاطرات خوش و انجام حجی مقبول برای حجاج محترم دارند که برای انجام این رسالت کارهای متعددی انجام خواهد شد.

ایشان افزوند افرادی که در حال سرویس دهی به زائرین به عنوان خدمه حج هستند از رنج تحصیلات بالایی برخوردارند که با افتخار به خدمتگزاری حجاج مشغولند و در این زمینه بصورت مکرر آموزشهای مربوطه را می بینند. هماهنگی های زیادی مورد نیاز است تا یک زائر که چندین سال در نوبت بوده است به سفر حج مشرف و حجی آرام و بدون دلهره و اضطراب را انجام دهد.

مدیر حج  زیارت خوزستان با بیان اینکه در همه حال باید پاسخگویی نیازهای زائرین باشیم افزود : حج و زیارت با تاسی به شرح وظایف و با هماهنگی نماینده ولی فقیه در استان، استانداری خوزستان به کلیه هماهنگی ها پرداخته و تمامی امور به نحو احسن انجام شده است تا از 26 شهریور ماه شاهد اعزام اولین گروه حجاج به سرزمین وحی باشیم.

در ضمن هماهنگی ها و مراحل برگشت حجاج نیز از تاریخ 1/8/92 لغایت 5/8/92 انجام شده است و کلیه مراحل کار بصورت زمانبندی و منظم آماده شده است.

سپس در ادامه آقای حویزاوی به بیان آمار زائرین پرداختند و گفتند: تعداد 2900 زائر و 100 عوامل کاروانها جمعا 3000 نفر (1528 زائر زن و 1472 زائر مرد) در قالب 25 کاروان با 10 پرواز عملیات انتقال زائرین از اهواز به مدینه منوره انجام خواهد شد. که در این زمینه طی جلسات متعدد هماهنگی های لازم در ارتباط با بار زائر ، ارز زائرو و سایر مسائل مربوطه با مدیر فرودگاه استان انجام شده است.

از نیمه دوم فروردین ماه جلسات آموزش عوامل مدیران و همچنین کلاسهای آموزشی حجاج انجام شده است. سعی بر این شده که در کاروان از پتانسیل سازمان و پتانسیل زائران در قالب زائر یاور، پزشک یاور و ... استفاده شود.

کم سن ترین زائر دختر خانمی متولد 1383 و مسن ترین زائر آقایی متولد 1306 می باشد

آقای حویزوای مدیر حج و زیارت استان خوزستان ادامه داد : امسال ساختار کاروانها تا اندازه ای عوض شده است و رویکرد بصورت مجموعه ای در هتل می باشد. نقش اساسی مدیر کاروان بر امور فرهنگی ، زیارتی و زائران متمرکز است و مسئولیت تدارکات، تغذیه و ... با مدیر مجموعه هتل می باشد. این تفکیک وظایف در دستور کار سازمان قرار گرفت تا مدیر کاروان بهتر بتواند در خدمت زائر باشد.

ایشان افزودند : در انتخاب روحانیون محترم کاروانها سعی شده است باتوجه به اینکه در کاروانها زائران عرب زبان وجود دارند با هماهنگی بعثه از روحانیون مسلط به دو زبان فارسی و عربی استفاده شود تا زائران با مشکل مواجه نشوند. که این تلاش بعثه مقام معظم رهبری در استان خوزستان می باشد. در مجمع کاروانهای استان 25 روحانی 6 معین و 4 معینه دارند.

در مورد پزشکان نیز با هماهنگی با مرکز پزشکی حج و زیارت پزشکان مورد نیاز بصورت مجموعه در هتل تامین شده اند و امسال پزشک در کاروان نیست بلکه در اختیار مجمعه می باشد.

ایشان در ادامه تذکراتی به زائران دادند : در بحث اعزام زائران محل اعزام در کلانشهر اهواز در نقاط مختلفی از شهر انتخاب شده است تا زائران بتوانند در محل تجمع و سپس با اتوبوس به فرودگاه منتقل شوند. با اینکار از بروز ترافیک در مسیر فرودگاه و ایجاد مزاحمت برای همشهریها جلوگیری می شود.

انشا الله در برگشت نیز باتوجه به حلول ماه محرم در هنگام برگشت حجاج سعی بر حفظ حرمت نمایند و از زائران و خانواده های آنان خواهشمندیم رعایت شئونات اسلامی و حفظ ارزشهای دینی را بنمایند که این نشاندهنده  تکمیل حج می باشد.

در مورد ولیمه های زائرین در برگشت خواهشمندیم که زائران محترم رعایت صرفه جویی را بکنند و با توجه به وضعیت اقتصادی از اسراف جلوگیری نموده و سعی کنند این هزینه ها را هدف دار خرج کنند یا به مراکزی مانند دارالایتام یا مستمندان اهدا کنند.

آقای حویزاوی افزود : با توجه به تجربه و مدیریت  آقای مهندس اوحدی مدیر حج و زیارت کشور در بحث عملیات حج و عمره انشا الله حج شایسته ای امسال انجام خواهد شد.

استان خوزستان از استانهای زائرخیز کشور می باشد. بدلیل توسعه حرم مکی 20درصد از سهیمه زائراین کشورهای اسلامی کسر شده است ولی با این وجود استان خوزستان در بحث تعداد آمار زائرین هم در حج و هم در عمره جز 5 استان برتر کشور می باشد.

ایشان افزودند : از جمله کارهای فرهنگی که امسال انجام شده است حل اختلاف موجود بین زائران یا خانواده های آنان و یا طوایف موجود می باشد که این مسائل با هماهنگی روحانی محترم کاروان و میر انجام شده است.

در ادامه آقای حویزاوی مدیر حج و زیارت استان خوزستان به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

س: در ارتباط با برگشت مبلغ مابه التفاوت به زائرین چه اقدامی صورت گرفته؟

ج: برای همه زائرین شماره حسابی افتتاح شده است و پس از قطعی شدن مبلغ نهایی به حساب آنان واریز خواهد شد.

 

س: نوع توزیع کاروانها در استان چگونه است؟

ج: سعی بر این شده است که به هر شهرستان به تناسب تعداد زائرین کاروان اختصاص داده شود و مدیر و معاون و سایر عوامل از آن شهرستان انتخاب تا بتوانند بهتر در خدمت زائرین باشند.

 

س: پروازهای حج تمتع توسط چه شرکتهایی انجام می شود؟

ج : پروازهای استان خوزستان در رفت و برگشت توسط شرکتهای سعوی انجام می شود ولی برخی استانها توسط شرکتهای ایرانی ماهان و ایران ایر انجام خواهد شد.

س: آیا ثبت نام جدیدی برای حج تمتع یا عمره انجام می شود؟

ج: با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از هموطنان در نوبت اعزام هستند فعلا ثبت نام جدیدی انجام نخواهد شد.

س: در مورد اعزام اولیتهای عمره آینده توضیحاتی دهید.

ج: در بحث عمره تا اولویت 280 در استان خوزستان اعزام شد که در عمره آینده از 280 الی 300 اعلام می شود.

 

در پایان جلسه آقای حویزاوی ضمن تشکر از حضور خبرنگاران برای تمامی زائرین آرزوی موفقیت و انجام حجی صحیح را از درگاه الهی خواستند.
امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست