دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

جلسات آموزشي متمركز كاروانهاي حج تمتع –ا هواز

  • 05 مرداد 1394
  • 10:03
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 596 بازدید
  • Article Rating
جلسات آموزشي متمركز كاروانهاي حج تمتع –ا هواز

جلسات آموزشي متمركز كاروانهاي حج تمتع استان خوزستان شهرستان اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان حج و زيارت خوزستان اين جلسات از روز شنبه مورخ سوم مرداد در محل مصلي نماز جمعه اهواز برگزار شد.

در اين مراسم ابتدا هر كاروان بصورت مجزا حلقه‌هاي نماز را تشكيل دادند و روحانيون كاروانها به شرح اعمال و كنترل نماز حجاج پرداختند. همچنين هركدام از كاروانها طوافي حول ماكت كعبه مستقر در مصلي نيز انجام دادند.

سپس مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا ادامه يافت. بعد از آن حضرت حجت‌الاسلام و المسليمن حاج سيدابوالحسن حسن زاده مسئول بعثه مقام معظم رهبري منطقه خوزستان به ايراد سخن پرداخت و نكاتي در مورد اهميت حج و نكات قبل از سفر ارائه كرد و گفت: حج «قصد» است و آهنگ، «حركت» از «خود» و از «ديار خود» به مقصد «خانه اي مقدس» و به منظور تجديد پيمان با ذات اقدس صاحبخانه است،.

وي افزود: جاي جاي آن حرم و حريم پاك و پيرامون آن كانون نور، هر چه هست، چشمه حيات است و بركه بركت و آبشار رحمت است و كاريز كرامت كه مي‌جوشد و مي‌ريزد و مي‌دود و مي‌رود و همه از «كانال حج و زيارت» به «اقيانوس بي نهايت» مي‌پيوندد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده اظهار كرد: حج يكي از بزرگترين و ارزنده‌ترين كلاسهاي آموزنده و اجتماعي، انسان است، كه در ساختن فرد و جامعه اسلامي، نقشي مؤثر و انكار ناپذير داشته و دارد. و «حج» يك عامل هماهنگ كننده است كه مي‌بايست به تمام مسلمانان از هر تيره و طبقه كه هستند، خط و جهت فكري بدهد. و خداوند «كعبه» را عامل برپائي و بقاء و (قيام مردم) معرفي نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام» قرار داده است.

وي ادامه داد: اين حركت معنوي مقصد مي‌خواهد و آن «معاد» است و رهبر مي‌خواهد و آن «امام» است و نور مي‌خواهد و آن «علم» است و وسيله مي‌خواهد و آن «پارسائي و تقواست» و… و حركت معنوي و الهي اسلام، پايگاه اجتماعي و تمركز مي‌خواهد و «حج» به منظور تامين اين نياز و ضرورت و به خاطر چند جهت ديگر «كه در مجموع از آنها به فلسفه حج تعبير مي‌شود.» تشريع شده است.

سپس در ادامه همايش حاج ناصر حويزاوي مدير حج و زيارت استان خوزستان ضمن خوش امدگويي به حاضرين به زبان عربي گفت: حج يكي از اركان مهمّ اسلام و از بزرگترين فرائض ديني است. قرآن مجيد در يك عبارت كوتاه و پر معني مي‌فرمايد «وَ لِلهِ عَلَي الناسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبيلاً»؛ براي خدا بر مردم است كه حجّ خانه او كنند، آنها كه توانايي رفتن به سوي او دارند. و در ذيل همين آيه مي‌فرمايد «وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِي‌ُّ عَنِ الْعالَمينَ» و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، بخود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان بي‌نياز است.

وي افزود:‌دون شك ثوابهاي عظيم و فوق العاده‌اي كه براي حج در اخبار بالا و ساير روايات آمده، و همچنين كيفرهاي سختي كه براي ترك آن در قرآن مجيد و روايات اسلامي ذكر شده، همه بخاطر اسرار و فلسفه‌هاي مهمّي است كه اين عبادت بزرگ اسلامي دارد. قرآن مجيد در يك جمله كوتاه و بسيار پر معنا، درباره حج مي‌فرمايد «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»؛ (مردم را دعوت بحج كن) تا شاهد منافع گوناگون خويش باشند! اين منافع، فراوان است كه در روايات معصومين (ع) به آن اشاره شده است.

حويزاوي ادامه داد: همه ساله همايش​ها به صورت متمركز و با هدف آموزش مناسب حج و احكام به حجاج برگزار مي‌شود كه در خوزستان ها برگزاري اين همايش​ها به دو زبان عربي و فارسي و يك همايش به صورت مشترك در دستور كار قرار دارند.

 مديركل حج و زيارت خوزستان گفت: شنبه (3 مردادماه) همايش متمركز به زبان عربي، يك​شنبه (4 مردادماه) همايش بانوان حج​گزار به زبان عربي و همايش متمركز به زبان عربي، دوشنبه (5 مردادماه) همايش ياوران حجاج و همايش متمركز، سه​شنبه (6 مردادماه) همايش بانوان حج​گزار به زبان فارسي و همايش متمركز به زبان فارسي و چهارشنبه (7 مردادماه) نيز همايش متمركز به زبان فارسي برگزار مي​شود.

 

حويزاوي با اشاره به آغاز اعزام​هاي كشور به حج تمتع از يكم شهريورماه، اظهار كرد: سهميه امسال استان خوزستان براي اعزام به حج تمتع تقريبا سه هزار نفر است كه جدول زمانبندي سفرها از طريق وب​سايت اداره كل به اطلاع حجاج خوزستاني خواهد رسيد.


در ادامه مراسم حضرت آيت الله دكتر حيدري به زبان عربي  مناسك و معارف و فلسفه حج را به زبان عربي  براي حاضرين تشريح و به آموزش آن پرداخت.

امتیاز به خبر :

آرشیو

خطایی رخ داده است. خطا : آرشیو در حال حاضر در دسترس نیست